drukfoutlogo
Voorpagina
Drukfout cursussen



Cursus economie voor naïevelingen
verplichte kost voor iedereen die rijker wil worden

Topmanagers en topsalarissen
zelfverrijking kan een altruïstische daad worden

Het derivatencasino
wanneer klinkt eindelijk het "rien ne va plus" voor de derivatenhandel?

Verkeersboetes zijn martelwerktuigen
het vullen van de schatkist is niet het doel, maar slechts een leuke bijkomstigheid

Doe ff normaal!
zijn we nou allemaal, op één na, helemaal gek geworden?

Lenen zonder verplichting tot terugbetalen
risicoloos rendement voor durfkapitalisten

Ontslagrechtversoepeling leidt tot loonexplosie
afbreukzekerheid in plaats van afbreukrisico

Gratis rekeningrijden
duur, complex en high-tech. Of toch liever goedkoop, simpel en no-tech
Rekeningrijden: als iedereen moet betalen voor zijn kilometers, gaat hij/zij vanzelf rijden waar/wanneer het goedkoop is. Op zich geen onjuiste, maar wel een onvolledige redenering. Want, de meeste automobilisten hebben een doel met hun reis. Bijvoorbeeld hun werkplek. Voor hen betekent rekeningrijden alleen maar betalen voor het in de file staan. Het grote probleem van rekeningrijden is dat alternatieven ontbreken. En dan laten we het feit dat er een schreeuwend duur en complex systeem nodig is om al die kilometers vast te leggen buiten beschouwing. Evenals de privacyperikelen van zo'n Big Brother systeem.

Een simpele, no-tech, doch effectieve oplossing voor dit probleem is om iedereen die houderschapsbelasting betaalt een gratis OV jaarkaart te verstrekken. Helaas zal de houderschapsbelasting dan wel omhoog moeten om al die OV jaarkaarten te betalen. Met de opbrengst moeten extra investeringen in het openbaar vervoer gepleegd worden om een forse hoeveelheid extra passagiers te kunnen vervoeren. Dit systeem biedt een reeel alternatief aan de automobilist. Nu denkt hij/zij: de belasting toch al betaald, dus ik hoef alleen maar de benzinekosten te betalen. Met een gratis OV jaarkaart op zak wordt de vraag: "ga ik betalend in de file staan of gratis met de bus of trein?". Een OV jaarkaart is ongeveer tien keer zo duur als de de houderschapsbelasting voor de gemiddelde autobezitter. Als na een verdubbeling van de houderschapsbelasting zo'n 10% van de automobilisten de trein of bus pakt is het doel van de filevermindering al bereikt. Meer mensen hoeven niet uit de auto gejaagd te worden om het fileleed dragelijk te maken, dus hoeft de houderschapsbelasting, of motorrijtuigenbelasting zo u wilt, ook niet verder omhoog.



  << Vorig artikel Willekeurig artikel Volgend artikel >>  

       




Hoge bonussen houden inflatie laag
tijd om te stoppen met zeuren over te hoge bonussen

Calculerende politici corrumperen samenleving
goede wetgeving lokt geen ongewenst gedrag uit

Kromspraak
niet het maken van een fout, maar het niet herstellen van die fout is de echte fout

Scheefwoners bestaan niet
scheefbouwers daarentegen wel

De beursvoorspelling van de dag
van de enige beursgoeroe ter wereld met resultaatgarantie

Wat bepaalt de prijs van een huis?
er zijn altijd maar drie factoren die tellen

Homohaat en heteroliefde
haat en liefde liggen soms verwarrend dicht bij elkaar

(c) Drukfout.nl Citeren uitsluitend toegestaan met bronvermelding: www.drukfout.nl